Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

USA 2016: New York, New York

Okay mensen, I am getting out, dit is het laatste van de overkant van de Atlantic. Als een Amerikaanse talkshowhost zou ik willen zeggen: Thank you for watching (listening en reading), you have been a great audience. Stay well and God bless! Jullie reacties waren hartverwarmend en ik zou zeggen go see als je de kans krijgt, het land en de mensen zijn heel ok!

We wachten nu op het vliegtuig Newark in New Jersey en zoals op de meeste Amerikaanse vliegvelden zijn er stopcontacten en USB aansluitpunten. Het WiFi internet is in elk geval 30 minuten complementary (gratis dus) daarna zal je je creditcard moeten trekken.

New York. Het is een blast, als het desert na een diner met vele gangen, zoals de ijstaarten waar de fonteinen sterretjes van af spatten. Dit is Grande Finale. Dit is Amerika en ook weer niet. Ik zou het op een bepaalde manier zelfs heel Europees, en in mindere mate Latino/Aziatisch willen noemen. Mensen die lopen, ja zelfs fietsen, zich in bussen, taxi’s en de metro verplaatsen. New Yorkers lopen wat af. In het gidsboekje staan een aantal wandelingen door de stad en dat voor een Amerikaanse stad. Vele nieuwe immigranten komen hier binnen en blijven hier, New York is Fusion.

Ternauwernood zijn we uit Phoenix gekomen, het was een heldere, normale erg hete dag. Echter tegen de tijd dat we vertrokken kwam er een duststorm opzetten en moest iedereen zo snel mogelijk het vliegtuig in. Door de niet al teveel aanwezige ramen zag je alles bruinig worden als een enorme smogsluier. We werden echter gered en het vliegtuig kwam toch nog weg. Raden waardoor? Door regen, verbazingwekkend regen in de woestijn. Later in New York zien we waarschuwingen voor Phoenix stofstormen en overstromingsgevaar!

Het hotel 91 rept op haar website dat ze in de buurt van allerlei oudere buurten zit, Little Italy en de Lower East Side en dat Chinatown in de buurt is. Het positieve nieuws is, het is midden in Chinatown.

Wat wil dat zeggen, dat je binnen 50 meter 5 restaurants hebt en twee bakkers naast de nodige kruideniers en groentezaken. Jammer dat je er niet kan koken, maar om de hoek is er een vis/groente-winkel waar elke dag verse vis wordt aangevoerd. Kokkels zo groot als je vuist en mosselen de helft daarvan, naast een assortiment van verse groenten en fruit. Mango’s zijn in NYC vaak een stuk schappelijker dan in Nederland van prijs, men voert het over de weg aan uit Mexico. Het slechte nieuws is dat je wel min of meer van Chinees eten moet houden.

Chinatown houdt het ook betaalbaar, voor de Amerikanen staan California en met name San Francisco en New York te boek als erg duur, en dan met name Manhattan. En het zijn veelal de New Yorkers zelf die klagen. Onze vriendin Patrice, die de laatste 10 jaar in het nabijgelegen New England en wel in Connecticut woont na een leven in New York vlakbij Broadway, vertelt ons dat de meeste mensen, die werken en o.a. de dienstverlenende banen hebben, schoonmakers, buschauffeurs, winkelpersoneel etc. dan ook niet in Manhattan wonen. Men is er ook niet gerust op dat het niet weer wordt als in de jaren 70 toen de middelklasse de stad uitgejaagd werd door het prijspeil van onbetaalbare huren en het algemene leven hier. In haar vriendenkring zijn er al mensen, die 10.000 dollar per maand aan huur betalen.

Niettegenstaande het feit dat je een beetje op moet passen zijn er legio koopjes te halen en dat zijn de Amerikaanse consumptiegoederen. Shop until you drop…..ligt het prijspeil al lager dan Europa, het is nu de zomeruitverkoop, all over de Nation ook hier dus. En kijk bij Century 21 dat tegen ground Zero, het plein waar ooit de Twin Towers lagen, een outlet waar men kledingmerken van Hugo Boss tot Superdry in de ramsj heeft voor prijzen 50-90% lager. Bovendien alles heeft airco, en er zijn altijd toiletten in de warenhuizen voor de klanten. Dit is in de hele USA geregeld, in alle winkelcentra, supermarkten en openbare gelegenheden zijn er toiletten waar je gratis gebruik van mag maken. Ook in de recreatiegebieden en grote parkeerplaatsen langs de Interstate Freeways is hieraan gedacht.

Mocht je denken dat het hier onpersoonlijk is, dan denk ik dat je het behoorlijk mis hebt. Men woont in zijn buurt, kent de buren. Kent zijn klanten. Wat ik vandaag zag, men kent zelfs zijn buschauffeur. Men wenste hem nog een prettige dag toe. Veel mensen maken gebruik van de bus, ook ouden van dagen die bijna niet kunnen lopen. De chauffeur kwam opeens met handschoenen uit zijn stoel. Ik dacht, wat gaat de goede man doen? Hij liet een lift naar beneden en er kwam een ouder man met een rolstoel in de bus, er werden banken ingeklapt en man en rolstoel werden vakkundig vastgezet. En niemand die dit ook maar enigszins vreemd vond, of ongeduldig zat te wezen. Verder op de route kwam er een heuse scootmobiel met berijder aan boord. Nadat de man met rolstoel al eerder was afgezet. De buurman restaurateur kent mij ook al inmiddels, in zijn restaurant met louter Chinese clientèle. Na mijn bestelling roept hij een paar bloedstollende Chinesche kreten naar de keuken. Even later is de bestelling verpakt, roept een luide maar klaarblijkelijk beleefde kreet naar me. Zal wel “mijnheer “ betekenen. Of wie weet “hey sucker from out of town”. Dan overhandigt hij het me beslist, maar vriendelijk en met een ferm gebaar, op een manier van: “Kijk, ik, de baas, heb ervoor gezorgd dat je de goede spullen krijgt, mijnheer.”

Op de trap van Grand Central Station maak ik een foto en sta wat te stuntelen op de trap, en er wil kennelijk een wat oudere gehaaste vrouw snel langs. Ze zegt “Excuse me, excuse me …….tourist”. Okay een geintje, de humor ligt op straat. In de jaren 70 toen ik hier voor het eerst kwam en misdaad welig tierde, was het een heel ander verhaal, toen maakte ik mee dat ze gewoon doorliepen als je wat vroeg.

In Century 21 begrijpt een Chinese heer niet dat hij bij een bepaalde kassa alleen met creditcards kan betalen. Hij sluit weer helemaal achteraan in de rij. Het personeel moet wel lachen om het mis verstand. Maar ze halen hem wel weer uit de rij en laten hem niet wachten bij de cash-kassa’s.

De Culturele zaken, daarbij hou ik het kort, National Historic Museum is een goede, maar probeer het te reserveren ofzo. Mocht je je reis door de VS in New York beginnen, er is ook heel wat over de oorspronkelijke bewoners, de Indianen en Eskimo’s, the First Nation Volkeren. We skippen het, ik heb het al 2 of 3 keer gedaan in de loop van de tijd en de vreselijk lange rij staat in de zon. Het is 100 graden F, dus tegen de 40 C. We wandelen verder rond in het gigantische park wat Central Park eigenlijk is. Haitiaanse fiets-chauffeurs staan lachend op de pedalen en rijden toeristen rond, pfff.

Architectonisch is er ook veel te genieten in en rond Manhattan, hoogbouw vanaf 1900 tot heden. De grote Modezaken rond 5th Avenue en hotels, d.i. de zuidkant van het Park, zijn ook altijd gehuisvest in prestigieuze panden.

Dewi en Roos gaan nog naar de MoMa, het museum voor Modern Art. Fridaynight blijkt vrij entree, dat is een hele meevaller, je betaalt anders $25 p.p. Musea-entree’s lopen tussen 20 -25 dollar. Dus heftig, overigens studenten hebben een speciaal tarief.

Ik wil het hierbij ook opdragen aan mijn vriend Onno, hij is er helaas niet meer. Als zeer geïnteresseerde in natuur, Amerikaanse cultuur, muziek zou hij e.e.a zeer zeker hebben gewaardeerd en New York zeker. In 2006 is hij ‘for the fun’ nog mee geweest naar een bruiloft van, toen nog in New York wonende vriendin Patrice.

For you homie.

Voor jullie ook, de zeer vele vriendelijke, beleefde en behulpzame Amerikanen. Ik besluit maar met de woorden die ik ’s nachts van een hardop dromende Isabel hoorde: “Eén dollar, I take it!”.

USA , we take it, anytime

Koppies uit Portugal

Lieve globentrotters, jammer dat de reis ten einde is, we hebben genoten van de verhalen, die hardop aan onze eettafel werden voorgelezen, veilige terugreis en tot spoedig ziens, vanuit een warm Portugal, kusjes van ons allemaal