Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

Costa Rica 2018: Het is er allemaal!

Even heb ik lopen dubben, zal ik wel of zal ik niet schrijven over Costa Rica. Op het moment van wel en waarom? Omdat dat deze parel van Midden Amerika dat verdient. Ze noemen het wel het Zwitserland van Zuid Amerika en ik vind dat in zekere zin daarmee tekort wordt gedaan, Zwitserland heeft geen zee, Costa Rica heeft er twee, twee oceanen en alles wat erbij hoort op een dagreis afstand over de weg. Ondertussen is dat zelf uitgetest door onszelf. Een toch met boot, bus en huurauto. Er tussenin zit alles gepropt wat je maar in een tropisch land kan verwachten aan natuur. En wat meer, het is er nog! En je kan het zien. Dat het op Zwitserland lijk, slaat zeker op de neutrale opstelling, die het vredige Costa Rica heeft in het van tijd tot tijd roerige Latijns Amerika. Het is een land zonder leger. Ook zijn er veel ex-pats. Het staat bekend als duur voor hier dan , backpackers mijden het, maar uiteraard is het nooit zo duur als de VS of als West-Europa, het is wel duurder dan Guatemala. Costa Rica en ik gaan een half mensenleven terug, het was kort omdat er een ticket verder naar Zuid Amerika was, maar ik dacht, ik kom terug. Dat was in 1979, ondertussen is dit de derde keer, het is nu 2018.

De Centrale Vallei waar we aankomen na een lange reis met overstap in Mexico, is het hart van het land. Zoals zoveel Latijns Amerikaanse landen ligt de hoofdstad hoog, niet zo hoog als in Zuid Amerika, maar toch dusdanig, dat het er eigenlijk best heel lekker is, 24 C- 26 C overdag en koele nachten, waarin je goed slaapt. En een regentijd, die op het punt staat te beginnen. Rustig ook vrijwel geen toeristen in de hoofdstad. Echter die regens , al heel snel maken Isabel ik er kennis mee als we Dewi op gaan halen op het vliegveld. Dewi komt van Guatemala, en is van het naburige El Salvador via Panama op weg naar Costa Rica. Ze heeft 5 weken op een taalschool gezeten en twee weken in Guatemala rondgereisd.

Pension La Cuesta is in elk geval een plek die rustig is na een barre reis vanacht als in een volle Intercity die nooit stopt. Het ligt midden in de stad op een steenworp afstand van de Costa Ricaanse Kalverstraat. Het heeft een keuken voor de gasten, het is een hostel, echter van Dewi , die thuis is in het huidige backpackersgebeuren, is dat niet altijd het geval. Roos werd ook nog ziek in de laatste uren vd vlucht en overstap in Mexico City v 5 uur. La Cuesta, de helling is van hout, simpel en behoorlijk versleten, echter schoon. Echter voor wie er oog voor heeft, was het ooit vrij chique , historisch en van hardhout. Huis op een helling staat, is het als het ware een dijkhuis. Het huis bestaat uit schillen, er is steeds een schil bijgebouwd. De gang was vroeger een gallerij en daar zijn dan kamers tegenaan gezet aan de buitenkant. Mucho ambiente , veel sfeer. En het personeel is uitermate vriendelijk en behulpzaam. Ricardo, ik noem hem de man die altijd werkt, spreekt het beste Engels. ‘S morgens staat hij in zijn nette kleren en laptop klaar om naar zijn werk te gaan als ontwerper o.a websites, in de avond regelt hij een “Uber-rit voor ons als we Dewi eindelijk eens van het internationale vliegveld dat in Alajuela ligt kunnen halen.

Nou liep allemaal mis, Isabel en ik namen de bus naar verkeerde vliegveld, wat bijna nog in de stad ligt. Gelukkig de bus kostte bijna niets . Werden we bijna totaal natgeregend , uit de bus komend. Ondertussen een sms van Dewi in de bus terug, had het vliegtuig gemist in Panama, verkeerde gate was op boardingkaart en ze had haar horloge op verkeerde tijdzone. Ze kan nog met het vliegtuig vandaag mee en komt om 7.34 p.m. Het is buiten donker, en kan elk moment regenen, mooi dat we maar taxi nemen.

Ricardo van de receptie wist wel een oplossing - Über voor een kwart van de prijs van een normale taxi, is 30 EUR in plaats daarvan dus naar de airport voor een tientje. Terug met de normale bus voor $1,-. Dewi ook heel terug , blij dat we haar na een tijd weer zien. Opgelucht dat het dan toch geluk is om haar vandaag nog gelukt is om haar op te halen. Ze had als laatste in een surfdorp aan de Pacific in El Salvador, jazeker kan je heen als tourist tegenwoordig , ze hoort alles onderweg van medereizigers. Voor de backpackers is Costa Rica aan de prijs,daar gaan ze minder gauw naartoe. Al is dit hostel goede prijs waar we gemiddeld voor $7 p.p zitten . (Dormitorio is $10 in Costa Rica) Can’t beat that. Alleen reizen is duur net zo duur voor accommodatie als met twee, je betaalt net zoveel voor een kamer. Het is wel leuk zo’n hostel, er zit hier een stel hij Cubaan , zij Zwitsers en 2 kleine kinderen. In Cuba 2 maanden geweest en nu in CR voor vakantie . Ze vindt het wel relaxed hier, in Cuba ontbreekt het zelf aan een redelijk schoon toilet. Ze geeft nog goede tips over Guanacaste playas aan de Stille Oceaan. De mooiste (surf)-sttranden.

In San José zijn we in Jade-museum geweest . Mooi museum met veel Indiaanse spullen. Alleen toeristenprijs, niet zoals toeristenmenu, meer andersom.... $ 40 totaal vind ik aan de prijs voor een semi-ontwikkelingsland, doen ze overal tegenwoordig, die toeristen betalen toch wel. Is het Het Rijk's, dan zeg ik goed, prima.

De locatie van het hostel is echt top, midden in het centrum, alles is binnen loopafstand. Het shoppinggebeuren in het centrum, vindt plaats langs de Calle Central , ook om te eten is daar voldoende. Authentiek lokaal eten bij de Centrale Markt en elke denkbare Fastfood keten is er te vinden, voor sympatieke prijzen, zoals de Starbucks. Je kan zeggen van fastfood wat je wil maar de koffie, ja. Men schenkt hier overal een best aardige koffie, maar het is dan ook een belangrijke wereldkoffieproducent. De overdekte markt is een leuke plek en met gespecialiseerde kramen en je kan er prima terecht voor wat souveniers, maar ook natuurgidsen over Costa Rica’s natuur voor aantrekkelijke prijzen. De hoofdstad heeft niet echt oog voor restauratie en renovatie, maar af en toe zie je echt huizen waarvan je denkt dat zou het zeker goed doen voor het uiterlijk. Het is ook een werkstad. De taxichauffeur vertelt me dat drie van de zes miljoen Costa Ricanen hier woont. De ligging is echter spectaculair, kijk je voor je dan zie je de groene bergen tussen de gebouwen. Achter je en links en rechts van je zie je het ook.

Isabel was niet zo goed gisteren, hoop vandaag dat beter gaat. Andere dames zijn nu ok. Paps still standing. Klimaat hier lekker 26 C en 's avonds koel. Morgen flinke reis naar de jungle met bus en boot, richting Caribische kust. Drie nachten stad is wel weer mooi geweest.