Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

2. Niet gewinkeld in het shoppingparadijs

Singapore zaterdag 25/10/08

Weer ben ik, Wally, als een van de eerste wakker. Ik blijf nog het langste steken in de tijdswitch.
Dewi die gisterennacht ook van de partij was in de vroege ploeg, haakte af tijdens het avondetenpatat (notabene patat met). Ze werd leek het niet goed, maar viel eigenlijk van pure vermoeidheid aan slaap aan de tafel. Midden in de drukte van de Food Court van de Cathay shoppingmall. Ze hebben ook hard gezwommen en gespeeld in het zwembad.
Roos had erg last van haar nek, maar het ging ’s middags na het slapen een stuk beter. Ik had Dewi en Isabel meegenomen naar het dak waar het zwembad ligt. In elk geval een deel van ons voornemen, zwemmen en uitrusten/slapen komt wel uit. De airco gebruiken we maar spaarzaam dat is ook niet zo best voor een stijve nek. Het is niet extreem warm maar behoorlijk vochtig, maar ook dat valt mee we zweten ons niet te pletter. Eerlijk gezegd vind ik het wel prettig, om te zwemmen mocht het best wat warmer zijn. Het is behoorlijk bewolkt met af en toe regen vooral ’s morgens. Rest van de dag eigenlijk geen last. Nu is het vanaf gisteren in de vroege middag eigenlijk helemaal droog.
Opeens had Dewi helemaal de slag te pakken en was ze helemaal enthousiast om het snorkelen onder de knie te krijgen. Isabel rende weer rond en liep zo in een afzettingstouw dat haar vloerde waarop ze achterover sloeg op de tegelvloer. Het deed even pijn maar tot nu toe geen rare dingen met haar rug. Een beetje sukkelen is het wel zo de eerste dag op de grond.
Rustig aan beginnen en geen gekke dingen doen, het is inderdaad pas het begin van onze reis.
Gotta last.
We zijn nu twee keer in de Cathay Shopping Mall geweest. Wat hebben jullie gedaan in Singapore? Laat eens kijken, in winkelcentra rondgehangen en niets gekocht. Hoezo? We kunnen niets meenemen, anders moeten we het zes maanden meezeulen. Laptop, I-pod, fototoestellen, we hebben eigenlijk alles al. Nou ja, bier hebben we gekocht en chips. Lokaal spul want 2 zakken Ruffles Amerikaanse chips kosten SG$ 7,50, dat is een heftige € 3,50. Een gewone zak maar SG$ 1,20. Ze hebben wel een hele mooie grote boekenzaak met hele mooie boeken…..
Singapore, waar we nu zitten de Orchard Road (Boomgaardweg, waar zijn die dan?) met de meeste hotels, lijkt nog het meest op het mooie stuk van Miami of stukken Zuid California.
Voor de muziek liefhebbers, Leo Sayer heeft het melancholische Orchard Road ooit tot een hit gezongen. Het is zo clean, je zou er inderdaad bijna de blues van krijgen. Schijnt je moet bij het zebrapad verplicht oversteken, ze laten je hier dus ook nog eens verplicht extra lopen.
Vanaf het vliegtuigveld ook, grote stukken gras met al of niet bloeiende bomen en struiken.
Er is een groot verschil, heel veel jonge hippe Chinezen onder de 25. SMU zit tegenover, denk een universiteit. Die zitten allemaal in het winkelcentrum, te eten te kletsen of aan de cafe latte in de Starbucks. Af en toe zie je er een Hindoestaan of een Maleisiër.
Singapore is heel divers, iedereen spreekt er zijn eigen ‘etnic dialect’. De taxichauffeur had het over ethnic dialect Group. Hij sprak dan een bepaald soort Hokkien Chinees, ook daarin schijnen er veel verschillen te zijn. Hij sprak geen Maleisisch, wat ik hier ook hoor. Het is eigenlijk zo’n beetje hetzelfde is als Bahasa Indonesia. De voertaal is Engels, maar… soms heel lastig te verstaan. Snappen jullie het? Geert Wilders zou met Rita hier zo de baai in geflikkerd worden, want hier hebben we een stad die zijn glorie dankt aan zijn multicultureel zijn.
Voor Azië is het zeker niet goedkoop, maar het eten is okay en schoon. Eindelijk de Chinese heldere seafood soep gehad, waar ik van droomde en de kinderen hun friet.
Hoe werkt zo’n foodcourt. In het midden heb je tafels, rondom zijn halfopen restaurants met een zitgedeelte binnen en vaak een keuken voor en een balie of kassa. Wil je uitsluitend de specifieke keuken van het restaurant dan ga je binnen zitten, maar anders bestel je, betaalt en gaat aan een van de tafels in het midden zitten, ze brengen het of je neemt het mee, je haalt het op. Wat valt er te kiezen en te genieten? Hier dan in de Cathay Shopping Mall. Chinees uit Formosa (mag ik aanbevelen de Seafood Soup with Tofu), Hotdogs-fish-and-chips, Koreaans, Italiaans, Sushi, Aziatische frituur. Die Koreaan zag er wel interessant uit soort sate met rijst of eierwraps met vulling. Opmerking de porties zijn niet Europees BIG, er zijn ook weinig dikke mensen.
Met het ontbijt hier in de Y (MCA) kan je ook alle kanten op nasi goreng, chinese soup, eggs & sausage on toast, croissant, samosa-driehoekjes, mihoen, noodles, fruit toe. Ja, papaya.
Nadat we dit program afwerken gaan we eens in de dierentuin kijken, the Worldfamous Singapore Zoo.