Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

9. Het Java van de plantages

Kalibaru 6/11/2008

We zijn onze gids kwijt sinds gisternacht. Dadang kwam ons rond een ophalen voor de tocht naar de Bromo om te melden dat hij niet meeging voor de rest van de reis, hij was te ziek. Ik wist dat hij last had van zijn maag met bijkomende misselijkheid en hoofdpijn, hij liet me immers de vijf medicijnen zien die hij van de dokter had. Toch waren we, Roos en ik even bang dat Didin ziek was. Dat was pas echt een ramp geweest, geen chauffeur.

Dadang hebben we bij zijn hotel afgezet en ons en hij had Didin uitvoerig ingelicht over de gang van zaken bij de Bromo tour en het vervolg naar Bali. We hebben hem het resterende geld betaald en nog een extra dag als fooi. Best wel jammer zo, maar voor dit laatste stuk via Kalibaru in Zuid-Java tot Bali hebben we eigenlijk niet echt een gids nodig.

Een tocht naar de Bromo is best wel afzien. Dewi had het zwaar te lijden, ze heeft nog steeds diarree en voelt zich nog steeds slecht. Neem dan ook nog de kou en het vroege opstaan twaalf uur ’s nachts en de ellende is compleet.

Van Dadang’s verhaal hoe alles zou verlopen, hadden we eigenlijk niet zoveel begrepen.

Uiteindelijk zijn we er uiteraard achtergekomen een heel avontuur die Bromo eerst met een jeeptour door het holst van de nacht waar we eerst een half uur in de nacht op de pasar van Tosari hebben staan wachten , tot een passerende jeep ons doorverwees naar het huis van Pak Rio en zijn Toyotalandcruiserjeep van zeker 15 jaar oud. Hobbel de hobbel into the night. Later bleek over de rand van de enorme krater naar de zandzee. Half wagenziek worden we aangeklampt door hordes paardenverhuurders. Gelukkig hadden we een all-in prijs met Pak Rio afgesproken een Hindoe, hij heet dan wel Pak (vader) maar is eigenlijk een jonge jongen. De Tengerezen zijn de laatse Hindoe’s van Java, en indertijd door de Islam verdrongen naar deze uithoek hoog in de bergen, de rest van de Hindoes is naar Bali gevlucht. Ze zijn ook anders van uiterlijk dan de meeste Javanen, scherper en fijner in hun gezicht.

Ondanks de vele toeristen is het heel surrealistisch in het licht van de opkomende zon, de ruiters op hun felle paarden in de zandzee, de kraters van de vulkanen, rookwolken uit een verre vulkaan.

Kalibaru’s claim to fame is dat het halverwege als pleisterplaats tussen Surabaya en Bali ligt en wordt aangedaan door veel Nederlandse touroperators omdat er redelijk goede accommodatie is voor groepen. Je komt eerst over een hoog gelegen pas met oerwoud en koffieplantages en beneden zie je een oud stationnetje. Dit is het land van de cultures, de plantages koffie, rubber en tegenwoordig cacao. Alles is ook heel dichtbij het agrohotel Margo Utomo, dat zelfs aan de andere kant van het spoor bij het station ligt. Ze hebben melkkoeien, kokospalmen en een koffieplantage. Ook kuier je zo naar de sawah’s, de pasar, de markt van het dorpje en de ingang van een grote cacaoplantage Jatirono. Bijna nergens ken ik een plek die zo plattelands Indonesië binnen 5 minuten lopen bij elkaar brengt.

Op de cacaoplantage 5 km verder ligt ook een schat, een stuwmeertje met koel helder water tussen de bomen en een watermolen. Er zijn wat voorzieningen bijgekomen, schone toiletten, een gebedsruimte, een primitieve duikplank, een warung, een winkeltje annex eethuisje. Veel gidsen kennen het niet eens, ik laat het de chauffeur zien. De prijs van het paradijs 21 cent p.p.

Reacties

Reacties

oma

Ik zit bij Anneke en Rosanne. We hebben een comibantie gegeten van macaroni, spinazie, kaas en ham. Het was een recept uit de Margriet. Deze zag ik vanochtend staan en nu hebben wij het al gegeten.
Vandaag ben ik samen met Anneke naar Henny geweest. Het huis staat helemaal op zijn kop. Alles is eruit gebroken. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Daarna zijn wij naar Elly en Cees geweest. Een mooi, groot huis. Het is nog kaal, maar volgens mij wordt het een gezellig huis. Ze zijn druk bezig met klussen, want ze hebben eergisteren de sleutel gekregen. Ze gaan er over twee weken wonen, dus er moet nog veel gedaan worden. Toevallig waren Eef en Tineke ook gelijktijdig kijken en vanavond komen Frans & Wil Drost.

Krijg ik nog een stukje te lezen van Dewi en Isabel? Het vorige stuk vond ik erg leuk.

Ik bel je wel Roos.

Groetjes en kusjes van oma

Jan (Atlanta)

Hoi Wally en Roos,

Vond zonet het volgende bericht in the NewYork Times:
WASHINGTON (Reuters) - A 7.5 magnitude earthquake struck off the Indonesian coast on Sunday, 86 miles northwest of Gorontalo, Sulawesi, the U.S. Geological Survey said.

The quake was 13 miles deep and took place at 12:02 p.m. EST (1702 GMT), which was 1:02 a.m. local time on Monday, the USGS said. The USGS revised its first report of 7.8 magnitude and depth of 20.5 miles.

Hope all is well!
Jan, Atlanta

tessa

hoi Dewi ik ben alle verhaaltjes aan het lezen
Ik mis je erg
Maar nu moet ik snel naar school

GROETJES TESSA,nick,jasper,kokkie,edgar
;)

dewi

Hoi Tessa, leuk dat je meeleest. Is het gezellig op school? Ik heb in ieder geval mijn werkjes voor vandaag al af.
Groetjes Dewi

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!