Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

10. Van de zee naar de heuvels op Bali

Ubud

Bijna 2 weken op Bali en al 2x verhuisd van Nusa Dua in het uiterste Zuiden naar Sanur ook aan het strand bij Den Pasar en dan nu in Ubud noordelijker in het binnenland, evenwel ook maar een uurtje van Sanur.

Het strand van Sanur vinden we geweldig, prauwen en vissers en hun vangst en veel Balinezen die daar een beetje rondscharrelen/chillen. Op zaterdagavond met zonsondergang hadden we echt het gevoel, waar zijn die toeristen nu? Ze hangen bij de pool. Hier in Sanur zijn de Nederlandse invloeden evenwel groot. Je wordt vaak in het Nederlands aangesproken, er is een Hoek van Holland tour-verkoper en een Amsterdam Cafetaria met kroketten van Kwekkeboom. Ach, globalisering.

Goed ding in Sanur, je hebt hier de Hardy's, een soort V & D met veel souvenirs echter ook met grote supermarkt-fantastisch aanbod tropisch fruit. Handig ook als jezelf een keuken hebt, zoals wij in Nusa Dua. Het liefst zou ik zelf koken. Ik had/heb al vrijwel een maand, op en af, last van maag en darmen en ook Dewi (zelfs onze gids op Java, hij haakte af). Deze tijd met veel regen en de hitte is natuurlijk paradijs voor de 'bugs'. Antibiotica gebruikt.

Hardy' Sanur heeft elke avond gratis dansvoorstellingen, beter dan we gezien hebben voor dure dollars in het verleden. Waarom zie ik daar niet meer Nederlanders? Grote bezetting 20-40 mensen in de Kecak (apendans) en Barong met gamelan orkest. Ze doen gewoon hun best al is het voor tien mensen. Sponseren grote banken ook niet het Concertgebouworkest, nou dan?

Nu bellen de meiden via de huistelefoon op. Hallo, we komen eraan (de meiden slapen in de kamer bij oma). We zetten dan de laptop aan, de connectie met de WiFi doen ze zelf. Halfwakker horen we, en Sinterklaas wat vindt u van Almere? Sint: 'Er is over nagedacht'. De Sint kan alle kanten op (dacht het wel, alleen weinig schoorstenen...). En Dieuwertje Blok is er ook, alleen het geluid hapert soms, de meiden maken zelf de zin af. Ze hebben vanavond een e-mail naar Sinterklaas geschreven, of hij hier ook langs komt.

Onze Sint zal in Almere niet voortdurend te horen krijgen: taxi, transport? Er moet hier in Ubud een heel opleidingscentrum voor taxichauffeurs zijn. Heel vermoeiend dat geroep, we zitten aan een soort Kalverstraat en lopen meestal niet verder dan het schuin tegenoverliggende restaurant, kruidenier of flappetap.

In Ubud komen California en het Verre Oosten bij elkaar. Tropische New Age. Zou Patty Brard hier ook ontslakt kunnen worden? Het is er nu stil, dit is laagseizoen. Hoop dat er nog een beetje seizoen voor ze komt ook, gezien credietcrises en olieprijzen.

Ze zijn best vriendelijk hier, maar zodra je je bord leeg hebt, halen ze het zo snel mogelijk weg. Niks natafelen. Hier heb je elders, op Java, totaal geen last van. Dus toch Amerikaanse invloeden?

Meestal 's morgens gaan Dewi en Isabel naar 'school', naar Juf Roos, en zeker 2 maal daags duiken we in het zwembad. Bali kan erg warm zijn.

De meiden willen absoluut niet naar het naburige eiland Lombok. Want ze hebben gehoord dat het nog warmer is dan Bali. Onze chauffeur van Java wilde geen minuut langer dan nodig was op Bali zijn, te warm. Hij woont in het relatief koele Bandung.

Ons hotel ligt aan de Monkey Forest Road. Niet zo maar een intrigerende naam, maar een straat die heuvelafwaarts echt naar het apenbos voert. Nog op straat zelf zie je de eerste apen al op zoek naar toeristen met bananen. Ook plundert een grote mannetjes aap de dagelijkse offerbakjes die de Balinezen voor de winkel neerleggen. Buiten bloemen en wierook bevatten deze bakjes soms wat rijst, koekjes of snoepjes. Immers, goden moeten ook wat te eten hebben. Apen zijn heilig, ze zijn immers bondgenoten van het goede in het Hindoestaanse Ramayana epos dat over heel Bali nog dagelijks gedanst wordt. In het later Mohamedaans geworden Java dansen ze tot op de dag van vandaag nog steeds hetzelfde epos.

Ook danst men de Kecak, de apendans in feite een onderdeel van de Ramayana.

Ietsje verderop, onder de schaduw van enorme dikke bomen, velen bedekt met lianen, zijn er apen rond de vijver. Kom je dichterbij dan zie je dat apen erin rondzwemmen en een enkele zelfs onder water zwemt. Ook klimmen ze op een kale boom boven het water en proberen elkaar in het water te gooien. Sommigen vinden alleen apen eraf gooien leuk,die zijn nog droog en andere zijn drijfnat, die vinden in het waterliggen kennelijk het einde.

Hetteke

Vanuit een wit Nederland een bericht. Ja want de wereld is hier dit weekend wit geworden. Het is even sneeuwballen gooien geweest. Maar in de loop van de dag begon het al weer wat te dooien.
Jullie zien er stralend uit op de foto's (vooral oma)
Goede reis en tot horens

kitty

Lekker zomers bij jullie! De namen van de plaatsen duizelen me een beetje. Maar als ik het goed begrijp, zitten jullie op Bali.
Dewi is als twee druppels Wally. Heeft ze dit misschien vaker gehoord? In Isabel zie ik 'Roos-trekjes'. Ik heb hun zo lang niet gezien. Ze geloven toch niet meer in Sinterklaas? Kan Wally voor Zwarte Piet spelen of is dat racistisch?
Hoe gaat het met het lesgeven Roos?
Het lijkt me heerlijk om op het strand te hangen. En apen kijken. Is dat niet gevaarlijk?
Hier gaat het goed, beetje m'n dingetjes doen en genoten van de sneeuw afgelopen weekend. Dat dan weer wel. Veel plezier en ik hoor van jullie. Groetjes Pascal en Kittyxx

de tandarts

groeten uit de wolvenstraat waar iedereen een beetje jaloers is
eddy
paul
boudewijn

Fred, Irith, Marisa en Igor

Hoi hoi lieve wereldreizigers!

Wat heerlijk jullie verhalen te lezen! Geweldig! We reizen een klein beetje met jullie mee. En we hebben ook erg aan jullie gedacht de afgelopen weken, met zo veel onrust in zowel Indonesië, Thailand en de laatste week in India. Het doet ons goed te horen dat jullie hier niet door zijn getroffen; het is natuurlijk zo droevig dat de onrust in deze wereld zo groot is.
En wat een prachtige ervaringen voor Dewi en Isabel! We herkennen veel van de vele indrukken die zij opdoen, en ook in het lesgeven in de ochtend zien wij een gelijkenis.
En wat grappig dat jullie toch vanuit Indonesië bezig zijn met Sinterklaas; wij waren vorig jaar in Nieuw-Zeeland met Sinterklaas en hebben er niet bij stil gestaan, ja waren het bijna helemaal vergeten. De kerstman was daar wel, en de tradities gingen geruisloos over op Marisa en Igor. Een mooie gewaarwording.
Nu, in Nederland, is de sint wel weer terug in de tradities, temidden van de kou hier!
O, geniet, geniet, geniet van al het moois en we leven met jullie mee en vinden het geweldig wat jullie meemaken!
Alle goeds van ons en veel liefs, Fred, Irith, Marisa en Igor

Dewi, Isabel, Wally en Roos

Lieve lezers,
De situatie in de wereld dringt soms ook heer, in dit kleine kustplaatsje, wat vertraagd tot ons door. Internet is bijzonder traag nu.
Mocht de situatie in Bangkok nog voortduren dan kan dat onze reisplannen behoorlijk dwarsbomen. Wanneer het nodig is wijken we uit met onze vlucht naar Singapore/Maleisie. We houden jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie betrokkenheid. We vinden het erg leuk om op de hoogte gehouden te worden van alles in Nederland, ook de kinderen. Helaas kunnen we niet iedereen persoonlijk terugmailen.
Lieve groet van ons.

Irith, Fred, Marisa en Igor

Hoi lieve allemaal!

Dewi, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Marisa vertelde dat jullie met de klas ook een kaart gestuurd hebben. Je zult een bijzondere verjaardag hebben gehad! Gaat alles goed met jullie? Heerlijk aan het genieten?
Hier is het koud geweest met heerlijk schaatsen en nu begint heel voorzichtig toch al iets van het voorjaar. Ik vind het heerlijk!
Marisa doet dit jaar mee aan het voetbaltoernooi en Igor had laatst zijn B-diploma gehaald. Leuk he!
Gaat het goed op jullie privé-school? Ik vond het reuze leuk om Marisa les te geven en jullie zullen met zo veel verhalen terug komen!
Binnenkort houdt Marisa haar natuurpresentatie samen met Erik over dieren onder water, en natuurlijk neemt ze dan veel foto's mee van de wereldreis. Hebben jullie ook al gesnorkeld?
O, we leven met jullie mee, en zouden zelf ook weer op reis willen en sparen dan ook hard haha!
Tot alweer over een paar maandjes (niet aan denken hoor) en geniet heerlijk en veel lieve groeten van ons!
Fred, Irith, Marisa en Igor