Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

12. Strandstad

Lovina, 8 december 2008

In Lovina was het vroeg, 5 uur op om dolfijnen te gaan zien en doof te worden, wat een herry maken die bootmotoren. De prauw, jukung met drijvers, was state-of-the-art, de kaptein Nyoman kundig en de motor van een grascyclomaaier was zo snel als die kon zijn. Ik heb op een gegeven moment proppen van een oude bon in mijn oren gestopt. Stuk of twintig dolfijnen gezien, best wel een beetje afwachten, zeker een half uur de zee op en heel wat rondvaren. Als er eentje gespot zou zijn, sprint het hele zooitje prauwen ernaar toe. Diervriendelijk, ahum? Maar we hebben ze gezien, de zilveren dolfijntjes van de Sint vanochtend voor de dochters hebben geholpen. Dolfijnen in het wild is wel heel bijzonder.

De volgende dag gaat paps vissen met dezelfde boot en kapitein. Krijg ik per ongeluk een enorme vis aan de lijn. Ik heb een half uur met een te lichte toeristenhengel met hem gevochten. De hengel stond hoepelrond. Of het een onderwatersofa was. Tuna, tonijn zei de visser van de huurprauw, zo aan het gedrag van de vis in de diepte. Had hem beter aan een dikke lokale handlijn op een dik stuk bamboe gerold kunnen hebben. Hadden mijn handen er zo uitgezien als van de kapitein Nyoman, met sneden erin, maar hij vangt er ook marlijnen, zwaardvissen mee en uiteraard tonijnen. De zwaardvissen met hun 65 kg en prijs van 20.000 Rupiah = 1,40 euro per kilo vertegenwoordigen een kapitale vangst voor de vissers van Lovina. Aan de Balinese kust is het gevecht tussen mens en grote vis nog steeds uit 'The Old Man and the Sea', met een haak en een lijn. Mijn tonijn komt uiteindelijk los. Zo is het ook in het leven, zegt Nyoman. Soms vang je heel wat en soms is het helemaal niets.

Het is hier echt komkommertijd, superlaagseizoen. Het roept wat associaties met Costa Brava op, uit een lang ver verleden. Alleen geen campings hier. Bungalowparkhotels en wel open luchtrestaurants zonder mensen met happy hour. Wel de Balinese culinaire specialiteit Ayam betutu gegeten, speciaal dag van tevoren besteld bij het hotelrestaurant. Heel lekker, ook voor de kinderen. Ze stomen de kip geheel gevuld met gehakte kruiden, duurt wel een uurtje of vijf zeggen ze.

Ons bungalowtje ligt op 15 meter van het strand, we kijken over de heg naar de prauw van Nyoman en naar de boom. Onder de boom zitten en liggen 'onze dames', af en toe komt er een heer onze kant op met de meest fantastische verhalen en wat souveniertjes. Vrij vaak kopen we wat, want ze verkopen soms niets op een dag. We nemen aan wat ze zeggen, het is erg stil met toeristen. Balinezen geloven erg in de eerste koop van de dag. Het kan het begin zijn van een succesvolle reeks verkopen. Met het ontvangen geld raken ze dan de rest van hun waar aan, tap-tap. En helemaal niets is vreselijk.Zo komen we aan twee zilveren oorhangers met parels, kweken ze iets verderop aan de kust. Nee, we hebben ze niet nodig, echt niet! Vijftigduizend (3,50) dan. Okay is goed, untuk rejeki, je mag ze hebben voor geluk.

Onze dames wonen hier, hun mannen zijn vissers. Hun huizen staan ietsje verder op het strand, ik mag hopen dat hier geen vloedgolven voorkomen. Meestal zijn die er niet, toch? Ze doen onze was en kopen op commissie fruit voor ons op de markt. Ze zijn ook kundige masseuses, souvenierverkopers, en 'middleman' voor de verhuur van brommers, transport, prauwen. In Bali sijpelt het gewone leven aan alle kanten het leven van de toerist binnen. Loven-bieden, lachen, converseren in onze lingua franca van Engels, gebroken Indonesisch en jazeker, Nederlands.

Lovina is een Nederlands bolwerk. De Nederlanders hebben er een neus voor, ze zitten 's avonds in de Bali Bintang (de Bali Ster), wij ook. Er is een Happy Hour, en heel uitstekend eten voor een meer dan schappelijke prijs. Het is er Hollands gezellig.

Irene

Ha lieverds,

Grijs en koud hier vandaag, dus heerlijk om jullie warme verhalen te lezen,
die ik al gelezen had trouwens via de privat-mail.
Nog leuker de foto's van dolfijnen en ook de onder water foto's , die mij aan gelijke ervaringen deed denken toen we in Lovina waren. Laatste natuurlijk aan Aruba. Dat jullie nog durven te duiken !!!!! Ik zou wel over een hele
drempel moeten stappen. Die is nu al aanwezig om naar
het Sloterparkbad te gaan; m.n. om te oefenen met Rowan's crawl. Hij kan voor z'n 'C ' in januari met schoolzwemmen maar het onderricht is zo abominabel . Ik ben er meestal bij en
stond meerdere malen op het punt om beklag te doen. Die dames lijken op Mirandabad-juffrouwen uit 1968 en helemaal op die boze Bullebak-zwemleraar toen !!!!
Vandaag maar niet , kerstvakantie voor de deur, dus zwemmen is ook een optie dan. Zoek ook andere activiteiten om de vakantie te vullen nu we niet richting Belgie gaan. Maar er waren een paar leuke tips in de Volkskrant en de kinderen (Ed's en Ro) gaan waarschijnlijk naar Raymond voor een paar dagen.
Gisteren theo jarig. Fijn dagje uit naar Corpus in leiden en 's avonds pizza gegeten in 'Toscana'/
De Corpus-reis door het menselijk lichaam. Was goed gedaan met name de 3-d informatieve beelden tijdens deze rond-tour trip.
Het educatieve gedeelte met allerhande specifieke
'attracties', gefinancierd door sponsors (hero, davitamon ed) hadden ze wel beter kunnen vormgeven. Was wat kaal ; apparaten in een witte kantoorruimte .(wel heel grappige soms: Rowan trapte in 25 minuten een griekse salade weg van 185 calaorien)
Hadden ze beter naar Tropenmuseum moeten kijken of NEMO. In dat eerste hebben ze trouwens een spectaculaire expo over Vodou op Haiti. Heel mystiek.
Hoe zit het daar trouwens met de Guna guna ???
Zeg jullie staan waarschijnlijk een beetje op het punt
naar Thailand af te reizen. Goede reis, is vast weer heel anders. Is dat trouwens jullie eerste x, ik weet niet meer bij jullie adventurers ! Liefs,

Irene

Pieter van der Fluit

Hoi Wally en meiden,

Hartstikke leuk om jullie verhalen te lezen. Zoals Irene schrijft, het is hier grijs en koud en dan is het bijzonder om met jullie de tropen dichtbij te hebben. Mooie foto's van de Koppjes onder water, je hebt een digitale onderwatercamera aangeschaft! Het kost je geen moeite om veel te vertellen; dat spoort met je ansichtkaarten die je ook altijd met kleine letters helemaal vol schrijft: altijd aangenaam tussen de "groeten uit" kaarten. Dank je wel Wally, voor al dat nieuws en nog veel mooie belevenissen en een goede gezondheid voor jullie.

Pieter

tante Tien

Fijne feestdagen en een gezond 2009.
We hebben gisteren bij Raymond kerst gevierd met Pekingeend.
Het was gezellig om bij de kleinkinderen te zijn.Wij hebben lekkergegeten.Veel liefs Tante Tien.

Samuel

Hallo, Ik hoop dat het goed met jullie is. met ons is alles heel goed. Laatst zijn Rudolf & Rowan wezen logeren. Natuurlijk gingen Eddie & Conny weer Salsa dansen. Maar ondanks dat hebben we ons wel vermaakt omdat Mara,Merlijn,Rudolf,Rowan en Ik een tennistoernooi hebben gedaan op de Wii. Nou ik zal julie maar niet meer storen na mijn lange saaie verhaal.