Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

13. Onverwachte Nachtreis naar Bangkok

Onverwachte Nachtreis naar Bangkok

Het uitzicht zou industrieel Miami, Los Angeles, New Orleans of zelfs een stuk industrieel Amsterdam West kunnen zijn, als je een verre palmboom wegdenkt. Meerdere hoge snelwegen en een trein of metrobaan op hoge betonnen pilaren. Een schoonheidsprijs verdient deze kennismaking bij daglicht niet. We zijn blij dat we er zijn, eindelijk Thailand.

Indonesië liet ons niet gaan. Eerst waren er de problemen, o.a. de bezetting van het vliegveld vanwege de politieke problemen kortgeleden. En Thailand als bestemming even op losse schroeven stond. Later werd onze vlucht van de ochtend verzet naar 's avonds. Als uitsmijter gisteren hebben we er tien uur over gedaan om alleen al weg te komen. Air Asia, onthou die naam. Eerst was er iemand niet op komen dagen, die wel ingechecked was en kon men vervolgens niet uitvinden wie het was. Toen we eindelijk in de lucht zaten bleek iets loos met het landingsgestel en moesten we na een kort halfuurtje onderweg weer terug naar Jakarta. Geluk bij een ongeluk, zoveel donuts als je kon eten en gratis avondeten. Air Asia is een low-cost luchtmaatschappij en alles, t/m een glaasje water, moet je betalen. Dollars of rupiahs hadden we niet meer bij de hand. In dit deel van de wereld is een dollar in noodgevallen nog altijd beter dan de euro.

Alle chaos, gewacht, spanning en honger/dorst ten spijt geen klacht van de meiden. Ook niet toen we om drie uur 's nachts, acht uur te laat, eindelijk in de hypermoderne airport van Bangkok aankwamen.

Gelukkig heeft al deze glimmende harde moderniteit de Thais hier niet wezenlijk geraakt, zoals ze een stel afgebrande reizigers op een vriendelijke en hoffelijke manier in no-time aan vervoer en een goede hotelkamer vlakbij het vliegveld hebben geholpen. En dat alles ondanks het tijdstip voor een heel schappelijke prijs. We zouden onze handen tegen elkaar willen doen, buigen en ‘Thank you' zeggen.

Voor Bangkok hoef je geen stadsplattegronden te kopen, ze gooien je op de airport en in hotels dood met uitstekende grote en gratis stadsplattegronden.

Jakarta mag ik niemand aanraden, vanwege onze verdere vlucht moesten we wel een nachtje doen. Alloua, een gestrande zakenreiziger die we tegenkwamen op het strand van Padangbai, Bali, zei 'Nobody wants to be in Jakarta'. In mijn korte broek uit Bali, waar iedereen ook de locals zo rondlopen, voel ik me even een boertje van buten. Pak (vader) is op vakantie? Men is vriendelijk maar men spreekt heel weinig Engels.

Na een woeste hobbelrit over de opgedroogde modder van de middenberm, met de hardrockende crew van een lokaal lijnbusje, blijkt dat de meegebrachte kip van de Kentucky Fried Chicken HOT is. Weet-ik-veel dat dit de normale smaak is in dit gekruide land. De grote stad is nooit saai, in Jakarta met zijn files horen bij een tweebaansweg nog twee banen, de berm en de middenberm.

Tot ziens prachtig Bali met je kunstzinnige en vriendelijke bevolking. Dat jullie altijd overvragen en flink aan kunnen dringen pleit voor jullie handelsgeest, maar van stelen of agressie tegen toeristen hebben we niets gezien of gehoord.

Een speciale groet voor de mensen van het Sanur strand, hoop dat de toeristen gauw weer komen met de Kerst voor de boottrip, massage, het eten en wie weet om het vissen op inktvis te leren. Ondertussen chill, vang een vis voor op de grill en blijf naar Bob luisteren, that is Marley. De eerste Derde Wereld Superster ooit.

Siets

How to survive Thai food. Het wachtwoord is:
MAI PIT!!!
Dat betekent -niet heet- en dan maj er nog in vragende zin met je liefste smile Ka of Kap achter zetten naargelang je gesclacht -leuke opdracht voor de kinderen om uit te vinden wie nu Ka moet zeggen en wie Kap!
Veel plezier daar. Het eten is er echt fantastisch!
Siets

Conny

hallo lieverds, EINDELIJK kerstvakantie! dus ook even tijd voor jullie. Net jullie verhalen weer gelezen, kan me voorstellen hoe jullie zijn aangekomen in Bangkok!en hoe dat voelt....zo verreist....maar....nu lekker genieten in jullie resort. Ik heb de side even bekeken en werd gelijk jaloers. Kreeg weer visioenen van ong. 11 jaar geleden toen Ed en ik ook in Thailand zaten met de kerst , op Ko Tao, en heeeeeerlijke gefrituurde kreeft hadden gegeten. God, wat kan je daar toch heerlijk eten. Geniet er maar van na het niet zo lekkere eten in Indonesie, volgens oma Poesje. Vandaag is het grauw, nattig en de donkere dagen voor Kerst zijn aangebroken. Vanochtend Olivier Twist gekeken met de meiden. Rudolf zit met Rowan bij Ray.
Ze gaan misschien bootje varen in de Biesbosch. ..?!Veel liefs, Conny

irene

Hey folks,
Ja donkere dagen, maar niet met jullie verhalen !
Als een aankomst in een land zo begint waarbij je echt hebt afgezien, kan het alleen maar veel beter worden ! Geniet van de thaise 'smile' . behagen kunnen ze wel. Ook denk ik terug aan die vele kerstvieringen in de oost; 2' kerst op de fiets in Ayuthaya. Op kerst 2 komt misschien het gevoel hier weer voorbij. De family komt in de galerie tesamen en wij mogen elk 2 sledes dia's uitzoeken die we gaan bekijken onder genot van een bordje soto....Good old times, way back when...
Grappig om te lezen dat ik via jullie site verneem wat die
kanjer van mij aan het doen is. Hij is de eerste keer
wat verder alleen zonder zijn pa en ma op stap !!!!
Het zal hem zeker bevallen, die honderd kilometer is het begin, over een tiental jaar doen we er wat nullen bij
en hoop ik ook van hem zulke mailtjes (.. of wat zullen we dan hebben, ) met eastern touch te krijgen.
Ik ben naarstig kerstkaartjes aan het schrijven. Dit x sla ik jullie over, hoewel, check your mail op het resort !

Liefs Irene

kitty

Hee lieve Roos, Wally, Dewi, Isabel
Toch nog aangekomen in Thailand. We wensen jullie een gezond, inspirerend, uitdagend en toch rustig nieuw jaar. Een vrolijke kerst. Veel plezier! grtjs Pascal en Kittyxx

paul govers

Ola Wally,
Het klinkt lekker en avontuurlijk.
En alle geleuter over recessie en/of depressie gaat heerlijk aan je voorbij.
Het is hier koud maar niet wit met de kerst en iedereen schijnt dit jaar zijn spaarcentjes te tellen onder de kerstboom.
Dus.....count your blessings en heb het goed daar.!!
Vrolijke Kerst en goede reis
Paul