Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

16. Paradise lost, Liverpool-New Castle

Vijf-en-twintig jaar geleden, in zo'n periode kan heel wat veranderen. In 1970 was de tweede wereldoorlog net zo'n tijd geleden, was Rotterdam herbouwd. Het grote popconcert in het Kralingse bos zal ook in die tijd geweest zijn. Er zullen hippies bij zijn geweest die het eiland Koh Samui ontdekt hebben op zoek naar The Beach. Moeten we blij zijn met deze ontdekking als voorloper voor de horden latere toeristen? We zijn er nooit eerder geweest, dus we weten niet beter.

Nee, tussen nu en 25 jaar geleden is er geen houten aanlegsteiger meer waar de boot van het vaste land aankomt. De touringbussen denderen elk uur van de ferry af over de betonnen havenpier.

Vis eten kan er nog uitstekend, alleen deze wordt niet op Koh Samui gevangen. We weten ervan, want we zaten er bovenop met onze neus. Het vrachtgedeelte beneden in de bus zat zo vol met piepschuimen koelboxen, dat onze bagage in het gangpad moest.

Het eiland gevoel is gebleven, er hangt nog steeds een aangename loomheid over het eiland en vriendelijk is men beslist. De taxichauffeur waarschuwt ons, huur beslist geen brommer of auto, want er zijn zoveel ongelukken. Doe het niet al is het nog zo goedkoop. Neem een tour, vraag maar aan de receptie. Niet eens huur mij! Je hebt kinderen, nou ik weet wel wat, een rustige plek aan zee, en toch dicht bij het centrum en je kan in het zwembad van hun luxe hotel aan de overkant. Vinden we uiteraard prettig en we zitten er nu nog, je hoort het gebeuk van de golven op het strand, wind in de palmen en struiken van de tuin.

Het terrein af en je zit in de hoofdstraat van Lamai, voornamelijk een lintbebouwing. Lijkt bekend maar toch even schrikken, Costa Brava? Niet een, maar meerdere open pubs en veel Engelsen, die met een biertje naar de wedstrijd Liverpool-New Castle kijken.

Eens kijken wat er aan zaken is opticiens, kleermakers voor maatkleding, (namaak)merkkleding en modeaccessoires, restaurants, niet heel veel souveniers, Thaise massagesalons, restaurants/kroegen, tattouageshops. Deze plek lijkt me een hoofdplaats van de tattouage-crowd. Nu is dat toch een beetje een Brits ding. Een rondje over het strand en je ziet wat ik bedoel. Niet een flutvlindertje ofzo. Dit is niet voor watjes, we praten hier over hele tapijten aan tatouages.

Iedereen heeft een goede tijd en wij ook. En de ondanks de behoorlijk goedkope alcohol is de sfeer voor kinderbedtijd behoorlijk ontspannen. Zo is het ook met de jaarwisseling, iedereen verzamelt zich op het strand. Er zijn verkopers met vuurwerk en hete luchtballonnen van papier. Bij hotels spelen bandjes en zijn er ook nog traditionele dansen, waarbij er op trommels en een schalmei gespeeld wordt. De meiden vinden het allemaal geweldig.

Rond de baai zie je lichtjes en vuurwerk en de langzaam voorbij zwevende lichten van de papieren luchtballonnen, die uit het zicht verdwijnen.

Op een draadkruis zit een kaarsachtig mengsel dat een vlam geeft, deze hete lucht doet de bovenliggende papieren ballon opbollen en wegzweven.

Met de bebouwing komt Koh Samui er bekaaid van af, planologie is een onbekend begrip.

De in wezen prachtige kuststrook is behoorlijk vernaggeld met stukken lintbebouwing die in lelijkheid volgens mij zijn weerga niet kent. Ik onderweg een vlieger kopen langs de weg en loop over het terrein van een klaarblijkelijk failliet bouwproject dat met half afgebouwde betonstaketsels het uitzicht compleet verpest op een prachtige baaitje waar de zee bovenop enorme rotsblokken slaat.. Koop een stuk real estate in het paradijs blaten de krantjes....

Arnoud & Cecilia

Beste Wally, Roos, Dewi en Isabel: heel veel dank voor al deze mooie en interessante verhalen. En heel veel geluk in 2009!

Irene

2 jan , net terug van 'ons strand'. We hadden even een retourtje Zandvoort. Hebben we helemaal ontdekt, geen file-stress en binnen een half uurtje een hollandse haring op het strand.
Ik weet, het is wat bekaaid, maar heeft toch zeker wel iets in dit heldere nederlandse vriesweer.
Op de terugweg in de trein dacht ik wel even aan Santpoort Zuid. ' Kan niet even aankeren, ook zo lekker dichtbij het station, ach de tijd is zo voorbij en in die tussentijd lees ik jullie mooie verhalen.
Die zijn er eigenlijk overal en ook wat dichter bij huis.
Bij ons (toch) tussen kerst en oud en nieuw in het land van Herve. Net geen Ardennen maar toch wel heel erg buitenland en belge. Onze verhalen gaan over een boerenhoeve , een melkhuisje met een woonkeuken als in'good old' Nibbixwoud, één gaskacheltje en 's avonds op de bovenverdieping, één bed, twee warme kruiken en drie mensen die het zelfs samen behaaglijk kregen terwijl de adem bijna boven de dekens bevroor.
Desondanks was het toch een heel goede tijd met o.a. belgische abdijbiertjes, een kerstmarkt in Luik en tijdens de bonte avond, 'de scheepsjongens van Bontekoe' (Dewi, hoe was het boek !!??) toch even weer back in current time, op laptop in kaarslicht en aansluitend een groot vreugdevuur op het land in 'bijzijn' van een troep
Limousin-koeien.
Oud en Nieuw voorbij (Btv en Muiderberg en nee toch geen Westergas i.v.m. het late uur en onze staat).

Nog een lang weekend voor de deur en we blijven nog steeds in de derde versnelling. Volgende week is het vroeg genoeg om dat wat op te voeren.
De kerstboomlichtjes gloeien nog, Theo aan de NRC, Rowan zijn Donald Duck en ik de laptop met jullie site. Hete chocola en ' left over'appelbeignets.
Wat willen we vandaag nog meer ? Ik weet het. Jullie een
heel goed 2009 wensen , met een mooie tijd in de oost,
een behouden thuiskomt en daarna weer een tevreden
gevoel in jullie stulp achter de duinen !!!!
Liefs, Irene

Henk

hi allevier,

hier een groet vanuit vriezend Zwolle, waar kinderen en anderen volop voor ons huis langs schaatsen, echte nederlandse taferelen dus waar we al vele winters op hebben moeten wachten. Voor Ditta een beetje raar idee, omdat we twee dagen geleden nog buiten in het zonnetje ontbeten, op het strand lagen en met onze rode sportbak naar 2200 meter hoogte reden om te wandelen in de caldera van El Teide, de hoogste berg van Spanje op Tenerife. Want daar waren we de afgelopen tien dagen. Gisteren teruggekomen en maandag weer aan het werk. Ditta weer naar school en ik leg de laatste hand aan de theaterprogrammering van het volgende theaterseizoen. In december ook nog drie dagen naar Stockholm geweest om een voorstelling te zien. Viel niet mee, maar... stad was dus wel o.k. Maar goed, geniet (dat lukt volgens mij wel) en ook de beste wensen voor 2009. Jan en Alma zijn op dit moment weer op weg naar huis, na een tweeweeks verblijf in Nederland bij familie en vrienden. We spraken ze nog een middag in Utrecht en bij ons thuis. Erg gezellig, het gaat ze goed, ondanks de kredietcrisis en zo (Jan made a bet - and lost some savings... het gebeurt in de beste families). Trouwens prachtige schelpen op jullie nieuwjaarsstrandfoto! Ditta zal jaloers zijn met zoveel mooie schelpen in het zand!

cheers, tot schrijfs en ik geniet van de mooie verhalen!!!

Henk (en ook de groeten van Ditta uiteraard)