Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

24. Een handvol steden

Kuala Lumpur - Melaka - Singapore

Kuala Lumpur

Zitten we in de ochtend nog in een hele lange smalle rivierkano met buitenboord op een rivier omzoomd door oerwoud, en hebben de kinderen nog een olifant in bad gedaan in het olifantenrehabilitatiecenter, dan zitten we in een hellhole, in de asfaltjungle, van de grote stad KL (Kuala Lumpur, de hoofdstad) . Een budgetlocatie. Tja, de prijs is okay, 10 euro met 4 personen en airco maar....dekamer is 2,50 bij 2,80? Dat wil zeggen een dubbelbed en matras naast elkaar. Op ons verzoek hebben we een kamer met raampje. Het lijkt wel een soort opgedeeld kantoorgebouw vandaar de centrale airco. Toilet en badkamer op de gang. Net kamperen, alleen dat doe je lekker buiten en dat vind ik behalve als het erg regent meestal prima, dit is ronduit claustrofobisch. We zitten op de gang als de kinderen slapen. Een pluspuntje van deze plek: we pikken gratis internet op.

Alles went en de meiden vinden het prima, er zijn veel mensen, lekker gezellig en een praatje is zo gemaakt. En een beetje leren, zo in de grote lobby, het gaat allemaal prima. De locatie is voor een grote stad perfect, tegenover het grote interlokale busstation en boven een scala van grote restaurants door Indiërs beheerd en die we van andere plekken al kennen. Heel Maleisië komt er eten, ontbijt, lunch en diner. Iedereen, er is niets luxe aan, een ontbijt van een versgemaakte roti canai (soort bladerdeeg-achtige pannekoek) met Indiase dhal-saus kost soms slechts 1,5 ringit, dertig cent en een kop koffie vijftien.

Chinatown ligt vlakbij en daar is een keur van goedkope waren. Hoe zit dat, volgens mij heeft iedere Maleisiër al tien zonnebrillen en horloges? Ze zullen wel gauw kapot gaan. Is de hoofdstraat zoals de Albert Cuypmarkt overdag aan beide kanten van de straat van kramen voorzien, 's avonds zetten ze op het wegdek nog meer kramen en is het een heel labyrinth. Je komt hier niet voor je rust, het is een heksenketel, ook qua hitte. De Hop-on-hop off bus rijdt rond langs de meeste bezienswaardige plekken en is een uitkomst. Je kan in een 24-uurs periode erop en eraf. In de Lake Gardens, een groot parkachtig geheel buurt, vind je vele musea en zelfs een kleine replica van Stonehenge, met andere voorbeelden van observatoria. Een beetje per ongeluk komen we dan bij de grote imposante Nationale Moskee. Waar men de service heeft dat men je een gewaad ter beschikking stelt zodat je toch naar binnen mag. Groots is het, maar toch sober.

Melaka

We besluiten alsnog naar Melaka of Malacca te gaan, het is niet al te ver twee uur met de bus, en als een van de historische hoogtepunten kunnen we het eigenlijk niet overslaan. Nu je er dan toch bent.

Op dit smalste stuk van de straat van Singapore, tussen Sumatra en Maleisië, is de moderne geschiedenis van Zuid Oost Azie geschreven. De boot doet er twee uur over en de jongens van het guesthouse claimen dat je het kan zien uit het reuzenrad. Eerst waren de Portugezen hier als eerste Europeanen de baas, werden verdrongen door de Nederlanders en vervolgens kwamen de Engelsen er aan de macht. Hoe dat laatste in zijn werk ging weet ik niet goed, er was een soort ruil. E.e.a. in verband met Napoleon, die uiteraard in Nederland zat. De Engelsen dachten waarschijnlijk kom we ontfermen ons over Indië. Voor die tijd was het al een handelsstad voor de Arabieren, Chinezen en Indiërs en uiteraard de Maleiers. Al die mensen vestigden zich ook hier en nu nog. Het spreekt voor zich dat hier uit de mix zich een hoogst gevarieerd eetaanbod heeft ontwikkeld (net als in Penang).

Er hebben zich hier ook bevolkingsgroepen ontwikkelt met eigen mengculturen zoals de Chitti's, aanvankelijk gevormd door mannen, handelaren uit de Coromandelkust van India en Maleisische vrouwen, maar ook zijn er de nazaten van de Portugezen, Euraziaten die nog steeds een soort oud Portugees spreken en in een eigen wijk wonen en de Baba-nonya's, de Chinese mannen die zich met de Maleisiers mengden. Hun nazaten noemen zich ook wel de Straits-born Chinese. Hun keuken is heel bekend en mengt Maleische elementen met Chinese.

Melaka is een vrij kleine stad, al die verschillende koloniale overheersers hebben hun merktekens op en rond St. Pauls Hill achtergelaten. Er is o.a. een laatst overgebleven poort van het Portugese fort overgebleven. Van de Engelsen onder meer een vuurtorentje. En van de Nederlanders is het bijzondere 'Stadhuys', het oudsteHollandse gebouw (1650) in Zuid Oost Azie te zien, waarin een museum is gevestigd. De dikke hanebalken, de kozijnen, het geheel zou je zo in bijvoorbeeld Delft kunnen zetten.

Dewi heeft het boek 'Scheepsjongens van de Bontekoe' gelezenen diens reis met een zelfs voor die tijd ongekend aantal ontberingen, wordt uitgebreid genoemd in het museum. Ook hier werden de ballaststenen van de schepen gebruikt om te bouwen zoals in Suriname, de Antillen, Indonesie en ook hier in Melaka. Dit zijn stenen van Hollandse klei.

Het wordt weer een hostel 'Sunny's Guesthouse' in Melaka, en we vermaken er ons best, het is net een studentenhuis. Een grote woonkamer, waar de free movie op DVD elke avond een volle zaal trekt. Aardige beheerders, zeer concurerende prijs, zelf koken kan. Waarom zou je dat doen, restaurants beneden, opzij, aan de overkant en geknipt voor de smalle beurs van de budgetreiziger. Alleen hun openingstijden en serveringsmomenten van gerechten zijn ons soms een raadsel. Ik vraag het maar aan George, hij is van Melaka, nu thuis maar kok in Japan in een Indiaas restaurant. En waarom er eigenlijk altijd mensen zijn, 's middags, 's avonds ,'s nachts. Oh, zegt hij, dat zijn Chinezen die eten wanneer ze zin hebben, bovendien de halve stad komt in deze buurt om te eten. Is dat restaurant onder ons dicht? Nee, maar die zijn van zeven tot vier 's middags open.

Shoppen kan er ook, twee giga shoppingmalls, waar we op weg naar het openbare zwembad doorheen lopen, lekker in de airco. Zwemmen met gepaste dracht, vooral de vrouwen. Dewi en Roos trekken over de zwemkleding maar een T-shirt aan. Het zwembad is gigantisch, zeker 100 meter lang, Olympisch. De planologie laat te wensen over. Pal achter ons staat het gedeeltelijk afgebouwde skelet van een shoppingcentrum, kantoor met parkeergarage, het staat al jaren leeg. Ik zie her en der kleine bomen opspruiten. Het is inderdaad behoorlijk historisch en relaxed in Malaka, aanrader.

Singapore

De leren bank die er voor het grof vuil staat langs de Victoria Streetin Singapore vertelt eigenlijk het verschil tussen Maleisie en Singapore. In Melaka had hij waarschijnlijk niet misstaan in de woonkamer van Sunny's Guesthouse met brandplek, waar iemand hem in brand heeft getracht te steken.

Het leven hier in Singapore is grofweg twee maal zo duur, maar ondanks de vele moderne gebouwen die door kaalslag van veel ouds zijn opgericht valt er nog voldoende te genieten. Het is misschien niet meer die broeierige haven of die stad die rap modernerwerd zo rond en na de Vietnam oorlog en waar 'Saint Jack', van de schrijver Paul Theroux, iets voor de toerist op zoek naar avontuur regelde, maar er zijn markten, de oude buurten worden opgeknapt en geyuppificeert. Ons hostel, ja alweer, wat je hier ervoor betaald geeft je in Bali een hotel met zwembad, airco, TV, koelkast en ontbijt. Dit is dan wel nieuw met gratis internet en computergebruik en ontbijt. Onze zo-te-zien hippe buurt heet Kampong Glam en is de oude Arabische buurt. Glam heeft niets met glamour te maken, maar verwijst naar de bomen die hier vroeger stonden. Nu rijden er hier auto's rond die we in heel de rest van Zuidoost Azie nog niet hebben gezien, zo luxe, zo groot.

We vermaken ons prima, welopen in shopping malls, luxe a la Amstelveen, maar ook op de markt in Bugis, waar ze ook goedkope hippe kleding verkopen en weinig namaak. Of op de markt in China Town met chinese spullen, kleding en een reusachtige foodcourt, een eetgelegenheid waar er dozijnen tentjes zijn waar je gespecialiseerd eten kunt halen en overal mag zitten. Of Little India waar de moderne wereld opeens weg is en je in de Hindoestaanse tempel tussen de rook en vuur zit van de offers en in het halfduister. De kinderen zijn er stil van. Of in het warenhuis Mustafa waar men de modernste spullen verkoopt, maar de inrichting en de werkmethode met bonnetjes is als van een heel oud Engels warenhuis op TV. Sir, are you being served?

De Night Safari in de dierentuin, die in de laatste resten tropisch regenwoud ligt van dit dichtbevolkte eiland, is heel bijzonder met de dierentuin in het donker en al die dieren die actief zijn. Het openbaar vervoer om er te komen, is ongelovelijk goed en goedkoop, daar zou Nederland iets van kunnen leren. Veilig en met een indringend filmpje over een terrorist die een tas onder de bank stopt. Let op burgers, weest alert. Men is hier bijzonder duidelijk. Spugen of rotzooi op straat gooien, hoppa bekeuring. Je kan hier T-shirts krijgen met 'Singapore a fine setting' met allerlei verboden. Je kan het op twee manieren vertalen. Singapore een mooie lokatie of Singapore een plek met boetes. Een 'fine' is een boete.

Overigens, men is er heel vriendelijk en behulpzaam. Met een strand dichterbij zou het bijna perfect zijn.

See you in Australia!

f.nuijten@planet.nl

Hoi,
Wij volgen jullie site ook en hebben ooit eerder kontakt gehad via internet. Wij reizen nu met onze kinderen in India en volgende bestemming is Malaysie dus voor ons erg interessant om te lezen.
Op programma in Malaysie staat: Kuala Lumpur, via Cameron Highlands naar Tama Negra, Naar Kapas Turtle en Borneo. Is er iets wat jullie ons kunnen aanbevelen??
Onze kinderen zagen bv een foto op jullie site: van de rotsen afglijden en boomtoppen lopen en waren helemaal enthousiast!
Ben benieuwd of jullie nog tips hebben en bedankt vanuit paradijselijk Goa!

marit

isabel gefelisiteert met je verjaardag en veel plesier met je veestje.x marit.

Dennis, Emily, Johan, Leo en Ruben

Hoi allemaal!!!
Allereerst; Isabel gefeliciteerd met je verjaardag en je eerste tandje!!!! Wat zie je er toch MOOI uit zeg..

Wij volgens jullie al een tijdje en eindelijk hier onze eerste reactie. Wat is het leuk en OOOHh zo knap wat jullie met zn viertjes aan het doen zijn.
Whaauw wat is dat allemaal cool en "HOT" hihi zeg wat jullie meemaken. Een reis om echt nooit te vergeten..
En Wally en Roos, wat kunnen jullie ook schrijven zeg!!! pff jullie kunnen bij thuiskomst wel een boek schrijven(of in jullie geval een bundel maken en dan heb je al een best seller)
Nof effies en dan gaan jullie naar Aussie land, ook zo warm he? haha valt niet altijd mee he als hollander omgaan met die temperaturen en luchtvochtigheid. Gelukkig zijn de branden daar aan het uitgaan en kunnen ze daar de balans opmaken van het vuurgeweld wat daar heeft gewoed en WEER aangestoken is door een paar .....Gelukkig zijn ze opgepakt en hopen dat je nog wat kunt zien van omgeving Melbourne.
Lekker backpacken en ook nog op bezoek bij en Ranch misschien? Beetje paardrijden en koeien bijeendrijven..
Hier hebben we een behoorlijke strenge winter(eindelijk) dus dat geeft goede hoop voor deze zomer. We konden zelfs lekker schaatsen op natuurijs(incl Botshol)
Geniet er nog lekker van en we blijven jullie volgen

Veel liefs Dennis

conny

hallo lieverdjes, vanuit een grijs Holland en net de voorjaarsvak achter de rug met ook nog een middagje Snowplanet om de kids eindelijk eens met skies te laten kennismaken veel plezier met de laatste bestemmingen van jullie avontuur. Geniet nog maar van de warmte, kus Conny