Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

30. Terug naar de kust

So these two? zegt de winkelbediende van Liquorland, Drankland. Dat is dan 26 dollar. 14 Euro voor 2 pakken Australische wijn wit en rood van vier liter elk. Good and it's cheap too, goed en nog goedkoop ook, zegt lachend een jonge man, die ook klant is. Ja, zeg ik en ik kan maar beter veel kopen want ik ga naar Magnetic Island, maar gelukkig zijn de wetten niet zo erg als in de Northern Territory in Alice Springs, mag je maar een pak van twee liter kopen.

Klinkt als een hele rit, dus je komt van Alice Springs, zegt de winkelbediende. Zeker weten ver, maar ik kwam van nog verder vanaf Adelaide en ik ben na twee weken blij dat ik door de woestijn ben en de zee zie, eindelijk water. Een koele witte wijn zo buiten vind ik wel lekker. Okay, maar ik ga verder, bye. Cheers, mate, roepen ze me lachend na.

We vallen met onze neus in de boter het is Sunday Night op de Bungalow Koala Village op Magnetic Island, youthhostel en camping heeft Live Music Tonight. Vanaf zes uur horen de band al spelen terwijl we een beetje rondsloffen en eten op het vrijwel lege kampeerterrein met ook vele beter bezette simpele huisjes. Wel tentjes, geen campers. Op de meeste eilanden voor de kust van tropisch Queensland kan je niet met eigen vervoer komen, hier kan het wel en zelfs met je camper als je wil. Echter, ik denk niet dat veel mensen het weten.

De band speelt van zes tot negen in het ‘openluchtcafe' van de jeugdherberg, vroeg naar bed hier. De driemansformatie met bierbuik in bermudabroek en gympjes heeft haar sporen verdiend in kroegen en op partijen, vermoed ik. Op de vraag of er 'Poms (Engelsen) in the audience 'zitten, begint het halve publiek te joelen. Zeer veel dus, meestal werkende jonge toeristen, die nu lekker even niet werken maar reizen.

Ondanks hun voornamelijk Rockrepertoire spelen ze een spetterende Dancing Queen van Abba. En dan moet er van het publiek reggae gespeeld worden, en dat is dan van de grote Bob Marley, de muziek die als een wereldomvattende hymne alle tropische stranden met elkaar verbindt. Het publiek gaat helemaal los. De boeren en buitenlui, ook voor de lokale mensen uit Horse Shoebay is het een uitje, onze jeugdherberg/camping is de enige plek waar wat loos is.

We zijn na de reis in oostelijke richting, vanaf Tennant Creek, de zee bij Townsville tegengekomen. Dit is de grootste tropische stad van Australië, honderdduizend mensen, een aanzienlijk aantal voor een Australische stad.

Onderweg door de woestijn, noordelijk na Alice Springs, passeerde we de Tropic of Capricorn, de Steenbokskeerkring. Het gebied tussen deze keerkring en de Kreefstskeerkring op het Noordelijk Halfrond zijn de tropen. De zon komt op iedere plaats hiertussen op zijn hoogste punt twee maal per jaar langs, het is er heet en vochtig.

Bij Mount Isa een mijnbouwstad in Queensland wordt het al wat leefbaarder en groener. Wat de kinderen een mooi verhaal vinden en wat we in Uluru hoorden, en wat ze graag aan Nederlanders onderweg vertellen, is dat er in Mt Isa een man een krokodil aanreed. Mount Isa ligt 1000 kilometer landinwaarts, maar de overstromingen waren dusdanig dat het beest waarschijnlijk uit de kustgebieden is verdwaald of meegesleurd is door al dat water. Nu we er rijden is alles groen, vind je notabene water in de kreken en heeft men de weg hersteld of is bezig.

In Mount Isa bezoeken we de School of the Air waar Dewi haar stukje over gaat. Deze school is ook bijzonder, omdat ze kinderen muziekles, ook in het bespelen van een instrument via de telefoon geven. En met goed gevolg, want er valt regelmatig eentje in de prijzen bij allerlei muzikale concoursen.

Magnetic Eiland is alweer een eiland als een cadeau, kan het vasteland, droog en intimiderend groot zijn, de eilanden brengen het weer naar een kleiner misschien wel gezelliger niveau.

De Koalavillage, waar een heel educatieve rondleiding wordt gegeven en je ook echt de dieren kan aanraken of om je nek kan hangen. Dewi en Isabel vinden het allemaal geweldig, i.t.t een enge spin in het dagelijkse leven van een paar millimeter groot. Ra, ra welk dier kan je om je nek hangen?

Of een grote kaketoe met een grote bijtsnavel die een zonnebloempit tussen je lippen weghaalt en het dan met zijn tong en snavel in een paar luttele seconden openmaakt. In de middag komt een hele zwerm Rainbow lorakeet, de regenboogparkiet, langs om gevoederd te worden en ze klimmen bovenop de bezoekers.

In de baai van Horseshoe Bay laat een vriendelijke vrouw ons zien dat de ruggen en vinnen die we kunnen zien, die van manta rays, duivelsroggen van drie meter breed zijn die op jacht zijn naar visjes.

Je zou bijna vergeten dat er iets is. Ga niet zwemmen! Tenzij in een stuk water met netten beveiligd of in een wetsuit, echter zelfs dan loop je nog risico. In deze wateren leeft de box-jellyfish oftewel de seawasp, de zeewesp, een kwal, die dodelijk kan zijn.

Een slang in het paradijs.

Pieter

Zittend aan mijn bureau, moed verzamelend om aan het werk te gaan, was het fijn dit weer even te lezen. Dank jullie en veel plezier. Wat een paradox trouwens: alles zo mooi en er niet onbezorgd van kunnen genieten. Red back spiders, dodelijke kwallen, salties, the deadliest snake in the world, mate. Het paradijs na de zondeval.

Mariella

Iedere keer geniet ik er weer van, als er mail van jullie binnen komt! De hele reis heb ik zo meegemaakt, fantastisch!!Veel plezier nog!!!

Binnur Berkholz Zengin

Ik heb het in één adem gelezen. Bedankt!