Wally, Roos, Dewi en Isabel op reis

USA 2016: LA, nog leuker dan het lijkt!

Iedereen kent het wel, “Seems it never rains in Southern California….”.

Dan gaat het verder met “Man it pours”, Dat laatste vergeet het maar, regen al een hele tijd niet gevallen. Na de redelijke weelderigheid van Noord California, waar je ook wel kan zien dat het vrij droog is aan de heuvels van San Francisco, praat je hier in het zuiden van de Golden State van woestijn. Neem nu onze camping in de heuvels aan de voet van de Sierra’s, de eerste bergen vanaf de Stille Oceaan, er is een stuwmeer ‘Lake Isabella’ dat omringd wordt door gortdroge heuvels waar een enkele boom op staat. De film die ik in het vliegtuig zag met Matt Daemon, zo ziet het eruit, alleen op Mars zie je niet af en toe een struik. Onderweg kom je ook zwartgeblakerde stukken tegen, vorige maand was de camping dicht vanwege bosbranden.

Op weg naar deze plek kom je langs Bakerfield, deze stad ligt in het tuinbouwgebied van California, wat heet van heel de V.S. Overal is het dor, behalve op de stukken waar bevloeid wordt en men allerlei groente en fruit teelt.

De Kernriver op weg hier naar toe, ziet er in de smalle kloof op weg naar deze hoogvlakte, er ongelofelijk koel, groen en fantastisch uit met diepe poelen en grote stenen. Zo rond half zes bij aankomst werp ik een blik op dashboard 104 Fahrenheit. Een gevoel van ‘wow, het kan dus erger zonder nog ondragelijk te zijn’. Dit is dus 40 graden! In Nederland is er een hittegolf, maar hier zegt men dat ook, en top die temperaturen in de VS maar eens.

Gisteren was een pretparkdag, Universal Studio’s in Los Angeles. Nee, ik doe het geen recht, het is meer, het is een werkende studio met een pretparkgedeelte. Gisteren was het zaterdag dan wordt er in de studio’s niet gewerkt, dus we kwamen er redelijk dichtbij en tussen. Het is ontzettend leuk om een glimp te zien te krijgen hoe men dat met die films nou doet of heeft gedaan. En tussen al die echte rekwisieten zie je, bij het motel van Psycho, opeens Norman, die daar een groot pakket in zijn auto stopt. En je treintje komt in een gevecht terecht tussen Kingkong en een aantal dinosaurussen. Of een beetje racen tussen Vin Diesel en zijn maten in de Fast and Furious. Absolute top is Harry Potter, al eens een potje zwerkbal gespeeld? Weleens als in een straaljager onder een kasteelpoort doorgevlogen, niet toch? Niet for he fainthearted. ”It might be dangerous to your health”. En heel vervelend, Roos was er behoorlijk duizelig en ziek van, maar wel een ervaring rijker. Het kost wat maar dan heb je ook wat, dan is de Efteling een koopje.

Wat ze je nooit vertellen is dat Los Angeles best een leuke stad is. Een tropische stad, ik zie er tenminste bananen groeien, met lage huizen en zelfs een stad waar mensen ook lopen. Een hele Latino stad ook, waar mensen Spaans spreken, en je Mexicaans kan eten. Sowieso in California, dat je opeens heel verrassend bij het ontbijt een geweldige verse salsasaus krijgt, die je bij een soort patatjes kan eten. Het full American breakfast wordt dan een extra full American breakfast naast de pancakes , hash browns=rösti, scrambled eggs en de biscuits = bolletjes met baksoda gemaakt, met gravy, eigenlijk een ragout. Een stad met buurten ook, je kan er naar de strandplaatsen Venice Beach en Santa Monica. Ook de beroemde Walk of Fame hebben we bezocht. Kortom, tijd tekort voor deze fascinerende stad!

Ineke Dessens

Hoi vakantiegangers,

Wat een avonturen zeg, ontzettend leuk om die te lezen!
Zo reizen we hier in Nederland ook een beetje met jullie mee in die toch wel heel andere wereld.

Veel plezier en een zonnige groet van Ineke